Μαθηματικά και Λογοτεχνία

Κωδικός Μαθήματος: 
ΘΠ0310
Είδος Μαθήματος: 
ΘΕ
Μονάδες ECTS: 
5
Εξάμηνο: 
-
Διδάσκων: 
Χρονάκη Άννα
Διδάσκων: 
Κονταξή Ελένη

Περιγραφή του μαθήματος

Στόχος του μαθήματος είναι η παρουσίαση και συζήτηση ενός κοινού τόπου μεταξύ των μαθηματικών και της λογοτεχνίας και η διερεύνηση της μαθηματικής λογοτεχνίας ως μέσου επαφής των νέων με ιστορίες ανάπτυξης της μαθηματικής σκέψης. Η σύζευξη της λογοτεχνίας και ιδιαίτερα της παιδικής λογοτεχνίας με τα μαθηματικά πραγματοποιείται μέσα από σειρά κειμένων που είτε τα μαθηματικά αποτελούν πηγή έμπνευσης, είτε γράφονται με σκοπό τη διδακτική προσέγγιση μαθηματικών εννοιών, την αφήγηση γεγονότων, την βιογραφία προσωπικοτήτων γύρω από την ιστορία των μαθηματικών, ενώ άλλοτε έχουν σκοπό την εκλαΐκευση μαθηματικών εννοιών. Συχνά, τα λογοτεχνικά κείμενα συνδέουν το γνωστικό αντικείμενο των μαθηματικών με το ιστορικό, κοινωνικό, πολιτισμικό και πολιτικό πλαίσιο κατασκευής και χρήσης τους επικαλούμενα έτσι την συναισθηματική και κοινωνική εμπειρία των αναγνωστών (παιδιών και ενηλίκων). Έμφαση δίδεται στην ανάλυση αφηγηματικών κειμένων τα οποία προσεγγίζουν τη σχέση του ανθρώπου με τα μαθηματικά. Στόχος του συγκεκριμένου μαθήματος είναι αφενός οι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί να προσεγγίσουν την σχέση με τα μαθηματικά μέσα από μια διεπιστημονική και ευρύτερα φιλοσοφική οπτική η οποία εδράζει στην αφηγηματική πρακτική και αφετέρου να την προσεγγίσουν κριτικά και αποδομητικά αναφορικά με κυρίαρχες αφηγήσεις για την μαθηματική γνώση και το υποκείμενο.

Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι φοιτητές/-τριες μετην ολοκλήρωση του μαθήματος θα μπορούν:

  • να επαναπροσδιορίσουν τη σχέση τους με τα μαθηματικά προσεγγίζοντάς τα μέσα από μια διεπιστημονική, συγκινησιακή και ευρύτερα κριτική οπτική,
  • να διεισδύσουν σε διαδικασίες κατασκευής ταυτοτήτων όπως «μαθηματικό μυαλό», «αδύναμος», «αφηρημένη σκέψη» κ.ά. στο πλαίσιο αφηγηματικών πρακτικών
  • να χρησιμοποιήσουν μεθόδους, εργαλεία και δράσεις μέσω των οποίων η Μαθηματική Λογοτεχνία μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά για τη συνάντηση των παιδιών με μαθηματικές ιδέες και έννοιες
  • να έρθουν σε επαφή με την ανάπτυξη μαθηματικής γνώσης μέσω μιας διαλογικής προσέγγισης εαυτού και άλλου στο πλαίσιο των αφηγηματικών κειμένων και να ασκούν κριτική σε κυρίαρχες αφηγήσεις

Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με γραπτές εξετάσεις αλλά και ατομικές ή ομαδικές εργασίες στο τέλος του εξαμήνου

Διδακτική μεθοδολογία

Εισηγήσεις, εργασίες κατά ομάδες και παρουσίασή τους, προσκλήσεις σε εισηγητές/τριες, χρήση ψηφιακού υλικού, δραματοποίηση κειμένων, αφηγηματικές πρακτικές

Δικτυακή θέση μαθήματος: https://eclass.uth.gr/courses/ECE_U_216/

Επισυναπτόμενο ΑρχείοΜέγεθος
mathimatika_kai_logotehnia.pdf75.69 KB