Dialogicality, Translanguaging, Roma Community and Mathematics Education

Responsible: 
Chronaki Anna
Funding: 
Αυτόνομο Έργο
Start Date: 
01/2004
End Date: 
12/2009

The present research program explores the boundary relation amongst identities, language use and mathematical knowledge for Roma children in the area of Volos. A series of pedagogic experimentations have been collaboratively designed with Roma children, their parents and student teachers. These experimentations have been enacted in and out of the school classroom, they have been documented ethnographically and have been analysed sociopolitically. Dialogicality and translanguaging are being discussed for change and transformation as far as children are being concerned as participatory subjects in everyday activity. 

  • Chronaki, A., Planas, N. (2018) Language diversity in mathematics education research: a move from language as representation to politics of representation. ZDM Mathematics Education 50, 1101–1111. https://doi.org/10.1007/s11858-018-0942-4 

  • Chronaki, A., Moutzouri, G., and Magos, K. (2015). ‘Number in Cultures’ as a Playful Outdoor Activity: Making space for critical mathematics education in the early years. In U. Gellert, J.G. Rodriguez, C. Hahn, & S.Kafousi (Eds.). Educational Paths to Mathematics: A C.I.E.A.E.M. sourcebook. Dordrecht: Springer. pp143-160. 

  • Chronaki, A. 2009. An Entry to Dialogicality in the Maths Classroom: Encouraging Hybrid Learning Identities In M. César and K. Kumpulainen (eds.) Social Interactions in Multicultural Settings. Sense Publishers Press, pp. 117-143. 

  • Χρονάκη, Α. 2012. Το ‘δικαίωμα’ στο δικαίωμα εκπαίδευσης: ο απόηχος ενός εθνογραφικού πειράματος για τα σχολικά μαθηματικά. Στο Α. Λυδάκη (επιμ.). Κοινωνικές Ανισότητες στην Ελλάδα: H περίπτωση των Ρομά. Αθήνα. Αλεξάνδρεια (επιμέλεια σειράς: Iορδάνης Ψημμένος). σελ. 105-131 

  • Χρονάκη, A. 2012. Η επίλυση αριθμητικών προβλημάτων ως τόπος παραγωγής ετερότητας. Eπιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 137-138 Α'-Β', 2012, 173-200. 

  • Χρονάκη, Α. 2012. Δημιουργώντας ρήγματα σε κυρίαρχους Λόγους περί ανάπτυξης: κυβερνοργανισμοί και υπάλληλα υποκείμενα στη σχολική τεχνοεπιστήμη. Στο Σ. Αθανασοπούλου-Κυπρίου, Π. Βουτσινά κ.α. (επιμ.) Να κοιτάς με άλλα μάτια να βλέπεις διαφορετικά. Αθήνα. Εκδόσεις Σχολής Μωραίτη. σελ. 91-129 

  • Chronaki, A. 2005 Learning about 'learning identities" in the school arithmetic practice: The experience of two young minority Gypsy girls in the Greek context of education. In the European Journal of Psychology of Education: Special Issue on “The Social Mediation of Learning in Multiethnic Classrooms” Guest Editors: Guida de Abreu and Ed Elbers. Vol. XX, no 1, pp. 61-74.