BOOKCROSSING

Τύπος Εκδήλωσης: 
Δράση

BOOKCROSSING  ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
 

Είναι γνωστό ότι οι στατιστικές  που αφορούν τη σχέση των ελλήνων με το διάβασμα, θέλουν τη χώρα μας σε χαμηλή θέση στην παγκόσμια κλίμακα φιλαναγνωσίας. Τη σχέση αυτή  αλλά στους/στις φοιτητές/τριες  κυρίως του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης(Π.Τ.Π.Ε.)του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας διερευνά από το 2006 και η Αναπληρώτρια καθηγήτρια του Π.Τ.Π.Ε. και  υπεύθυνη της Κατεύθυνση της Λογοτεχνίας του Εργαστηρίου Λόγου και Πολιτισμού του Π.Θ. Τασούλα Τσιλιμένη.

Τα αποτελέσματα των ερευνών της που στηρίζονται σε ερωτηματολόγιο που καλούνται να συμπληρώσουν ανώνυμα φοιτητές και φοιτήτριες  δυο εξαμήνων, ήτοι του β΄(πρωτοετείς) και στ΄(τριτοετείς), δεν είναι και τόσο ενθαρρυντικά. Οι μεν πρωτοετείς αναζητούν  στοιχεία επαφής με το λογοτεχνικό βιβλίο στις  τάξεις του Γυμνασίου, επικαλούμενοι  την προετοιμασία για τις πανελλήνιες εξετάσεις, οι τριτοετείς απλά δηλώνουν…αποχή. Το ποσοστό των φοιτητών/τριών (αφορά και δείγμα φοιτητών των άλλων παιδαγωγικών τμημάτων που συμμετέχουν σε μαθήματα της κ. Τσιλιμένη, που δηλώνουν κάποια σχέση με το διάβασμα είναι πενιχρό.

Μεταξύ των δηλώσεών τους σημειώνεται η απουσία σχέσης τους με βιβλιοθήκες  για δανεισμό, καθώς και οι επισκέψεις τους σε βιβλιοπωλεία κ.λπ. Οι επισκέψεις τους στη βιβλιοθήκη του πανεπιστημίου όταν συμβαίνουν  εστιάζουν σε δοκίμια κ.α. βιβλία που είναι απαραίτητα για τις εργασίες στο πλαίσιο των μαθημάτων. Όσοι/Όσες από τους φοιτητές/τριες δηλώνουν  ότι έχουν κάποια σχέση με το λογοτεχνικό διάβασμα, αναφέρουν ότι αυτό συμβαίνει κυρίως την περίοδο του καλοκαιριού. Τα στοιχεία που αφορούν ονόματα συγγραφέων και τίτλους βιβλίων που διαβάζουν, φανερώνουν τις προτιμήσεις σε «ελαφρά» αναγνώσματα.

Προκειμένου να συμβάλλει προς μια αλλαγή αυτού του «τοπίου» της φιλαναγνωσίας, και να δημιουργήσει ένα περιβάλλον με ευκαιρίες για επαφή των φοιτητών με το βιβλίο στο άμεσο χώρο τους, η κ. Τσιλιμένη επιχείρησε να εφαρμόσει κάποιες παρεμβάσεις αρχικά για τους φοιτητές που παρακολουθούσαν τα μαθήματά της, όπως να αφήνει βιβλία στο τραπέζι, τα οποία οι φοιτητές/τριες θα μπορούσαν να δανείζονται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Η κ. Τσιλιμένη σημειώνει ότι η προσπάθεια αυτή αξιολογήθηκε από τους ίδιους τους φοιτητές θετικά. Η  κίνηση στη λίστα δανεισμού που διαχειρίζονταν μια ομάδα φοιτητών επίσης έδειξε θετικά αποτελέσματα για το 1/3 των φοιτητών που παρακολουθούσαν το μάθημα. Τα θετικά αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας, ώθησαν την διδάσκουσα να προχωρήσει κατά το τρέχον ακαδ. έτος σε άλλο εγχείρημα, πιο… «απρόσωπο» αλλά και πιο «προκλητικό», λόγω του μυστηριακού χαρακτήρα το.

Άρχισε να λειτουργεί ένα «εσωτερικό» bookcrossing που όμως θα απευθύνονταν σε όλους τους φοιτητές που κινούνται στους χώρους της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών, στο παραλιακό συγκρότημα του Παπαστράτου.  Δοκιμαστικά ξεκίνησε να «ελευθερώνει» βιβλία από την προσωπική της αρχικά βιβλιοθήκη σε διάφορα σημεία των τριών κτιρίων που κινούνται οι φοιτητές, ήτοι  αμφιθέατρα, αίθουσες διδασκαλίας και διαδρόμους, σκάλες που οδηγούν στα γραφεία των μελών ΔΕΠ.  Όπως χαρακτηριστικά δηλώνει η ίδια «διαπίστωσα ότι σε 10 λεπτά 5 βιβλία είχαν ..εξαφανιστεί». Τα βιβλία που «αφήνονταν» είχαν ένα σύντομο σημείωμα στο εσώφυλλο που ενημέρωνε για τον απλό τρόπο λειτουργίας αυτής της μορφής bookcrossing. Η κ. Τσιλιμένη αναφέρθηκε σε μια εμπειρία συνάντησης βιβλίου του bookcrossing που έστεκε αφημένο στην πλάτη καρέκλας  και φοιτήτριας που παρακολουθούσε μάθημά της. «Το πήρε στα χέρια της και αφού είδε το σημείωμα το έδειξε στη διπλανή της και κάτι της ψιθύρισε. Ύστερα αφού το ξεφύλλισε, το έκλεισε και το έβαλε στην τσάντα της με ένα  μυστηριακό χαμόγελο. Μοιάζει με ένα.. παιχνίδι η όλη διαδικασία και αυτό ίσως κεντρίζει ή ξυπνά το ενδιαφέρον κάποιων…».

Στη συνέχεια η κ. Τσιλιμένη συνέταξε επιστολή προς εκδότες και ζήτησε τη συμβολή τους για να συνεχίσει το παιχνίδι αυτό. Μεταξύ των εκδοτών που ανταποκρίθηκαν άμεσα και με ποιοτικά βιβλία  τόσο λογοτεχνικά (κλασσικά και σύγχρονα, ελληνικά και μεταφρασμένα) όσο και δοκίμια που αφορούν φιλοσοφικά ζητήματα, τον χώρο της τέχνης, την ιστορία κ.α., είναι οι εκδόσεις: Καστανιώτης, Μεταίχμιο, Ψυχογιός και Ωκεανίδα. Τα βιβλία άρχισαν να  «ελευθερώνονται» και σε άλλους χώρους, όπως περβάζια παραθύρων, ασανσέρ, τουαλέτες, κάδους για τους καπνιστές, κυλικείο, κ.λπ.  50 βιβλία αυτή τη στιγμή βρίσκονται στα χέρια φοιτητών.  Η κ. Τσιλιμένη δείχνει αισιόδοξη για την τύχη τους, και όπως η ίδια λέει «ακόμη και ένα μικρό ποσοστό των βιβλίων αυτών να διαβαστεί, υπάρχει κέρδος…». Κάθε τόσο περπατά στα σημεία που αφήνει βιβλία και παρατηρεί την κίνησή τους. Δεν γνωρίζει την κατάληξη  των βιβλίων αυτών αλλά η ίδια κρατώντας το βλέμμα και το χαμόγελο εκείνης της φοιτήτριας στη μνήμη της, δηλώνει ότι αν δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις, θα το επαναλάβει και την επόμενη χρονιά. Στο μεταξύ τσεκάρει την κίνηση των βιβλίων όταν της δίνεται η ευκαιρία…παίρνοντας τις απαραίτητες προφυλάξεις ώστε η όλη διαδικασία να διατηρήσει το μυστηριακό κλίμα της.