Διδακτική των Εικαστικών Τεχνών στην Προσχολική Εκπαίδευση

Κωδικός Μαθήματος: 
ΚΤ1380
Μονάδες ECTS: 
6
Εξάμηνο: 
3
Εξάμηνο: 
4
Διδάσκων: 
Λέτσιου Μαρία

Περιγραφή του μαθήματος

Σκοπός του µαθήματος είναι οι φοιτήτριες/τές του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με τις βασικές έννοιες, αρχές και διδακτικές προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική αγωγή καθώς και με τα στάδια της καλλιτεχνικής ανάπτυξης του παιδιού. Οι καθιερωμένες θεμελιώδεις αξίες και «πιστεύω» της διδακτικής των εικαστικών τεχνών εξετάζονται μέσα από την ιστορία της εικαστικής αγωγής τον 20ο αιώνα. Οι φοιτήτριες/τές θα εξοικειωθούν με τις απόψεις των πιο σημαντικών παιδαγωγών τέχνης του 20ου αιώνα και θααναστοχάζονται στις ποικίλες εικαστικές διδακτικές προσεγγίσεις που εφαρμόζονται στην προσχολική αγωγή (π.χ. μοντέρνα διδασκαλία, παιδική και σχολική τέχνη). Επιπλέον οι φοιτήτριες/τές εξοικειώνονται με τις σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις του 21ου αιώνα, του οπτικού και του υλικού πολιτισμού και της διερευνητικής εικαστικής μάθησης έτσι ώστε να είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν κατάλληλα τα σύγχρονα προγράμματα σπουδών των εικαστικών στον σχεδιασμό δραστηριοτήτων και πρότζεκτ για το νηπιαγωγείο. Μέρος του μαθήματος αποτελεί η βιωματική εικαστική διερεύνηση (research in studio art), όπου καλούνται οι φοιτήτριες/τές να αναπτύσσουν τις δημιουργικές, καλλιτεχνικές και διερευνητικές ικανότητές τους σε εικαστικά έργα με την χρήση ποικίλων εργαλείων, μέσων, καλλιτεχνικών υλικών και διαδικασιών. 

Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα

 Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες αναμένεται να: 

  • κατανοήσουν τις βασικές αρχές και τα περιεχόμενα της σύγχρονης εικαστικής αγωγής. 
  • συσχετίζουν τις δημοφιλείς, καθιερωμένες και θεμελιώδεις έννοιες της διδασκαλίας με τις εξελίξεις στην ιστορία της εικαστικής αγωγής κατά την διάρκεια του 20ου αιώνα. 
  • αναγνωρίζουν τα στάδια της καλλιτεχνικής ανάπτυξης του παιδιού μέσα από τα έργα τους. 
  • καλλιεργήσουν τις προσωπικές τους δεξιότητες στην χρήση υλικών, τεχνικών και καλλιτεχνικών διαδικασιών (παραδοσιακά και νέα τεχνολογικά μέσα).
  • χειρίζονται τις δημιουργικές στρατηγικές της σύγχρονης τέχνης για την παραγωγή προσωπικού νοήματος στα έργα τους.
  • εξοικειωθούν με την οργάνωση εικαστικών δραστηριότητων για την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. 

 

Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση γίνεται με γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου καθώς και με την παρουσίαση των καλλιτεχνικών εργασιών (καλλιτεχνικό πορτφόλιο και εικαστικό σημειωματάριο – sketchbook) που γίνονται κατά την διάρκεια των μαθημάτων. Η παρακολούθηση των μαθημάτων είναι απαραίτητη, καθώς κατά τη διάρκειά τους γίνονται βιωματικές εργασίες για την κατανόηση των θεωρητικών θεμάτων. Η/ο φοιτήτρια/τής έχει δικαίωμα να συμμετέχει στην γραπτή εξέταση μόνο εάν έχει ολοκληρώσει το 50% των καλλιτεχνικών εργασιών (εικαστικά έργα και εικαστικό σημειωματάριο – sketchbook). Η τελική αξιολόγηση προκύπτει από τον μέσο όρο του βαθμού στις καλλιτεχνικές εργασίες και της τελικής γραπτής εξέτασης. Βασική προϋπόθεση για την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος είναι ο βαθμός και στα δύο μέρη να είναι πάνω από τη βάση (5).

 

Διδακτική μεθοδολογία

Σύγχρονη διά ζώσης μάθηση: Εβδομαδιαίο μάθημα, το οποίο αποτελείται από δύο μέρη: 

Α) Θεωρητικό μέρος. Γίνονται διαλέξεις ενώ οι φοιτήτριες/τές συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες που περιλαμβάνουν μελέτη, διερεύνηση και συζήτηση των θεωρητικών θεμάτων. 

Β) Εικαστικό εργαστήριο. Οι φοιτήτριες/τές συμμετέχουν στα εικαστικά εργαστήρια (studio art class) όπου εξερευνούν και πειραματίζονται με ποικίλα εικαστικά υλικά, τεχνικές και διαδικασίες (παραδοσιακά μέσα και νέες τεχνολογίες).