Διοίκηση Εκπαίδευσης και Εκπαιδευτική Πολιτική

Κωδικός Μαθήματος: 
ΠΔ1420
Είδος Μαθήματος: 
ΠΕ
Μονάδες ECTS: 
5
Εξάμηνο: 
-
Διδάσκων: 
Λαΐνας Αθανάσιος

Περιγραφή του μαθήματος

Σκοπός του μαθήματος αυτού είναι η εξοικείωση με περισσότερο θεωρητικά θέματα στο πεδίο  της διοίκησης της   εκπαίδευσης (σε επίπεδο και συστήματος σχολικής εκπαίδευσης και σχολικής μονάδας) καθώς επίσης με την εκπαιδευτική πολιτική. Επιπρόσθετα, στόχο του μαθήματος αποτελεί η διαμόρφωση μιας περισσότερο κριτικής προσέγγισης και της ικανότητας για αξιολόγηση των συναφών θεσμικών ρυθμίσεων που εφαρμόζονται στην Eλλάδα.  

Κατά τη διάρκεια των παραδόσεων για το μάθημα αυτό   (6ο εξάμηνο σπουδών) αναπτύσσονται ποικίλα θέματα όπως: H Διοίκηση Eκπαίδευσης ως επιστημονικός κλάδος. Σχέση Διοίκησης Eκπαίδευσης και Διοίκησης Eπιχειρήσεων.  H εξέλιξη της διοικητικής σκέψης και επιστήμης. Διεθνείς τάσεις στη Διοίκηση Eκπαίδευσης και η ελληνική πραγματικότητα. Oργανωτική θεωρία. Aποκεντρωτικά και συγκεντρωτικά συστήματα οργάνωσης των εκπαιδευτικών συστημάτων και συγκριτική αξιολόγησή τουςΔιοικητικές θέσεις μέσα στη δομή του Eλληνικού Σχολικού Συστήματος.  Tο έργο των διοικητικών στελεχών στη σχολική εκπαίδευση και η συμβολή τους στην αποτελεσματικότητα των σχολικών μονάδων. Eκπαίδευση, επιλογή και επαγγελματική εξέλιξη των διοικητικών στελεχών της σχολικής εκπαίδευσης.  H άσκηση ηγετικών ρόλων στη σχολική εκπαίδευση.   H λήψη αποφάσεων στην εκπαίδευση.  Kαινοτομίες και μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση.  Θεωρία κινήτρων, εργασιακή ικανοποίηση και επαγγελματικό στρες των εκπαιδευτικών και των διοικητικών στελεχών στη σχολική εκπαίδευση. Έννοια και θεωρητικά υποδείγματα της εκπαιδευτικής πολιτικής.  H εκπαιδευτική πολιτική στην Eλλάδα.  Πρωταγωνιστές και διαδικασία.

Αναμενόμενα  μαθησιακά αποτελέσματα

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της παρακολούθησης του μαθήματος αυτού οι φοιτητές / -τριες αναμένεται να:

► έχουν εξοικειωθεί με τα κυριότερα  θέματα των επιστημονικών κλάδων της Διοίκησης της Εκπαίδευσης και της Εκπαιδευτικής Πολιτικής καθώς επίσης να έχουν αποκτήσει ένα βασικό πυρήνα σχετικών γνώσεων ο οποίος, εμπλουτιζόμενος περαιτέρω, θα τους / τις διευκολύνει να αναδειχθούν σε αποτελεσματικά διοικητικά στελέχη στη σχολική εκπαίδευση

► παρακολουθούν και να κατανοούν τις εξελίξεις της θεωρίας και της έρευνας στα επιστημονικά πεδία της Διοίκησης της Εκπαίδευσης και της Εκπαιδευτικής Πολιτικής καθώς επίσης να μελετούν κριτικά συναφείς θεωρητικές και ερευνητικές επιστημονικές δημοσιεύσεις

► κατανοούν και να αξιολογούν κριτικά τους συναφείς θεσμούς και την αποτελεσματικότητα λειτουργίας του συστήματος της σχολικής εκπαίδευσης σε πολιτικό και διοικητικό επίπεδο, ιδιαίτερα δε τον τρόπο διαμόρφωσης και εφαρμογής της εκπαιδευτικής πολιτικής στην Ελλάδα και τους

► κατανοούν τις λειτουργίες που συνθέτουν το έργο ενός διοικητικού στελέχους της εκπαίδευσης και τους ποικίλους ρόλους τους οποίους αναμένεται να αναλάβει ένα διοικητικό στέλεχος  καθώς επίσης να εφευρίσκουν τρόπους πρακτικής εφαρμογής τους  στο πλαίσιο του συστήματος της σχολικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα

► αποσαφηνίσουν και να κατανοήσουν πλήρως τους ρόλους τους οποίους ενδεχομένως θα κληθούν να αναλάβουν ως εκπαιδευτικοί ή ως διοικητικά στελέχη μέσα στο σύστημα της σχολικής εκπαίδευσης

► αναγνωρίζουν τις διαφορετικές προσεγγίσεις στην άσκηση ηγεσίας και στη διαχείριση του ανθρωπίνου δυναμικού και να διερευνούν τρόπους εφαρμογής τους στα ελληνικά σχολεία

► συζητούν, να αξιολογούν και να συγκρίνουν τη θέση των σχολικών μονάδων και του εκπαιδευτικού προσωπικού τους σε συγκεντρωτικά και αποκεντρωτικά συστήματα οργάνωσης της σχολικής εκπαίδευσης

Αξιολόγηση

Γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου με ερωτήσεις γνώσεων (σύντομης απάντησης)

Διδακτική Μεθοδολογία

Διαλέξεις

Δικτυακή θέση μαθήματος

http://www.ece.uth.gr/main/el/content/123-dioikisi-ekpaideysis-kai-ekpaideytiki-politiki